Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 16 december 2016

Best bijzonder

Vorig jaar al zag ik dat heel af en toe een ijsvogel onze tuinvijver bezocht. Zijn aanwezigheid was steeds heel kortstondig en ik had al snel in de gaten dat het helemaal geen zin had om mijn camera er bij te halen. We genoten er daarom maar van aan de keukentafel. Wie had dat gedacht een ijsvogel in je achtertuin. Vroeger had ik, als ik ergens tussen een rietkraag in the middle of nowhere zat te vissen, het wel eens meegemaakt dat er een ijsvogel voorbij flitste en zelfs een keer op mijn hengel plaatsnam, maar in een achtertuin?
Midden vorig jaar zakte het waterpeil van de vijver steeds verder en bleek er een lek in de folie te zitten. In het najaar besloten we de vijver opnieuw aan te leggen en meteen een heel stuk dieper te maken. Dat heeft best een hele tijd geduurd, ik moest alle planten, kikkers, salamanders en vissen veilig stellen en dat bleken er veel meer te zijn dan ik kon bevroeden. Lange tijd was er daarna sprake van een gat van 5 bij 5 meter wat meer leek op een bouwput zonder een druppel water dan een toekomstige vijver. Pas deze zomer was alles weer zover klaar dat de planten er weer instonden en de vissen weer konden worden losgelaten.
Wat schetste mijn verbazing toen ik zag dat enkele maanden na de nieuwe aanleg enkele ijsvogels de vijver alweer gevonden hadden en eens kwamen kijken of ze nog een visje konden verschalken. Soms bleven ze nu wat langer zitten en dat gaf mij de gelegenheid om mijn camera erbij te halen en wat foto's te schieten, waarvan ik er hier enkele wil laten zien.
Bedankt nog voor jullie reactie op mijn blog over paddenstoelen (klik hier)

Groeten,
Ad



Aan de rand van de vijver staan enkele kleine bomen, hier zit hij in een schijnbeuk (Nothofagus Antarctica) Het is inmiddels half november en de herfstblaadjes zorgen voor een mooie omlijsting.
De foto's zijn overigens gemaakt door het vensterglas waardoor er altijd wat detail en scherpte verloren gaat.



Aan de vijverrand staan ook diverse Japanse esdoorns (Acer Palmatum) die inmiddels hun blad verloren hadden.



Het had die nacht gevroren en door de opkomende zon hingen er glinsterende waterdruppels aan de takken.






Zonder een vis gevangen te hebben vloog hij tenslotte in de Valse Christusdoorn (Gleditsia) achter in de tuin.



De paarsrode kleur op de achtergrond zijn de stenen van het huis van de achterbuurman.

Slotwoord: Tijdens mijn uitstapjes voor de vogelfotografie heb ik diverse malen leuke en soms bijzondere dingen meegemaakt die ik niet snel zal vergeten. IJsvogels in je achtertuin is iets waar ik tien jaar geleden niet aan had durven denken en vind ik nog steeds bijzonder, maar het gaat ze blijkbaar zo goed dat ze hun natuurlijke schuwheid deels afleggen. Ook dit zijn momenten om te onthouden.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Kijk..., waar zo'n vijver in je tuin al niet goed voor is. Wat een schitterende foto's heb je gemaakt van deze ijsvogels. Geweldig van kleur en leuk ook zo tussen die takjes.
    Hopelijk heb je ook nog wat visjes over in je vijver...hihi...!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo Ad, Inderdaad heel bijzonder zo'n bezoeker bij je vijver in de tuin. Ik hoop dat je er nog lang van mag genieten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wat fantastisch, een eigen tuin-ijsvogel!!! Wow, wie kan dat zeggen. Je hebt naast een flinke vijver ook schitterende bomen. En ondanks het vensterglas, mag je toch niet ontevreden zijn over deze foto's. Echt te gek! Die blijven wel komen als er weer een paar dagen vriest. Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit gaaf zeg, ijsvogels gewoon bij de vijver in je tuin, wat een super ervaring. En mooie foto's, daarvoor hoef jij niet naar een fotografie hut,jij kan ze vanuit je luie stoel voor het raam nemen. Geweldig. ben benieuwd of ze blijven komen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad,
    ich kann mich nur anschliesen, tolle Aufnahmen vom Eisvogel
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ad, heel bijzonder IJsvogels in je tuin. Geweldig om mee te maken. Volgende stap wellicht een ijsvogelwand creëren? Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ad,

    wat ontzettend gaaf om ijsvogels gewoon in je eigen tuin te hebben. Dat is iets wat menigeen zou willen maar nooit zal hebben. Echt heel tof. De foto;s die ervan kon maken zijn ook echt heel erg mooi geworden. Jij hoeft niet naar ene hut of achter een kijkscherm te gaan zitten maar gewoon in je eigen tuin. Werkelijk hele mooie foto's.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad,
    "best bijzonder" vind ik voorzichtig uitgedrukt. Héél erg bijzonder om ijsvogels te gast te hebben in je eigen tuin. Kan me voorstellen dat je daar erg van geniet.
    Ondanks het glas zijn het mooie foto's. De eerste extra mooi door de "omlijsting" met gele en groene blaadjes. Achtergrond in de laatste twee is trouwens ook erg mooi.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ad,

    Super is dat natuurlijk. maar in deze periode niet meer zo heel bijzonder.
    Ik ken verschillende mensen, waarbij de vijver leeg gehaald wordt door de ijsvogel. Ze zijn inmiddels zo talrijk geworden, dat je ze dus ook regelmatig in een tuin kunt bewonderen.
    Desalniettemin is het natuurlijk fantastisch wanneer het in je eigen tuin gebeurd.
    Toch wat anders dan de eeuwige koolmees en roodborst.
    Nou als de bliksem een mooie setting maken en een schuiltentje neerzetten!!!! Hahaha.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen