Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zaterdag 2 januari 2016

Over de drempel van het nieuwe jaar.

2015, een jaar waarin ik, door werkzaamheden thuis,wat minder gefotografeerd heb dan de jaren daarvoor. Maar ook een jaar waarin mijn fotografie een impuls gekregen heeft, niet alleen door de aanschaf van een nieuwe camera en kalibrator, waarmee ik regelmatig mijn monitor kalibreer, maar ook doordat ik voortdurend bijleer in het maken en afwerken van de foto's in de nabewerking. Waren mijn foto's in het verleden nogal verzadigd van kleur en vrij donker, 2015 heeft me geleerd dat een zo natuurlijk mogelijke weergave en het principe "expose to the right" absoluut beter belichte foto's oplevert.

2015 heeft me verder een aantal soorten opgeleverd waar ik al jaren naar op zoek was zoals sneeuwgorzen, velduilen, boomvalk en een roerdomp en werd mij via een bevriend natuurfotograaf de kans geboden om van heel dichtbij een klapekster te fotograferen, niet te vergelijken met de foto's die ik jaren eerder van deze soort maakte. Het maakte dat ik, in tegenstelling tot vorig jaar, het voor 2015 erg lastig vond om een jaaroverzicht te maken omdat er verschillende maanden waren waarop mooie dingen samen vielen en het daardoor erg moeilijk was om keuzes te maken.

Valt er dan in 2016 niets meer te wensen? Jazeker, ik hoop eindelijk dat verdraaide vuur(goudhaantje) eens voor de lens te krijgen en verder hoop ik na jaren weer een groep(je) pestvogels in de regio te kunnen verwelkomen.

Ik wens jullie veel kijkgenoegen bij het zien van deze foto's en wens, voor zover ik dat nog niet in hun persoonlijke blog gedaan heb, iedereen een gezond en gelukkig 2016 met hopelijk veel mooie natuurbelevingen en prachtige foto's.

Met vriendelijke groet,
Ad



                                                                                            januari

Het hoeven natuurlijk niet altijd bijzondere soorten te zijn die beeldvullend gefotografeerd worden. Een algemeen voorkomend roodborstje in een schermbloem waar ik benauwde herinneringen aan heb. Na het fotograferen hiervan reed ik n.l. langs een sloot met een schuin aflopend bevroren en zeer glad talud en het scheelde geen haar of ik was met de auto enkele meters naar beneden gekukeld.



                                                                                            februari

In februari fotografeerde ik aan de kust wulpen en rosse grutto's van heel dichtbij en in de regio groepen ganzen bij mooie zonsondergangen, maar door de wat afwijkende compositie en de mooie details in het oog kies ik hier toch voor deze zilverplevier.



                                                                                          maart

In maart kreeg ik enkele zeldzame soorten voor de lens zoals een roerdomp en een waterral. Toch kies ik hier voor de algemeen voorkomende fazant, een foto die ik maakte op Texel tijdens een mistige wandeling door de duinen.



                                                                                          april

In april bezocht ik de polder Arkemheen waar ik mooie opnames kon maken van de rietgors, grutto, tureluur, kievit en een uitbundig zingende grasmus. Toch gaat mijn voorkeur hier uit naar dit steenuiltje in zijn kenmerkende habitat. Een projectje dat ik in het voorjaar deed door deze uiltjes enkele maanden te volgen.



                                                                                                mei

Tijdens een ander bezoek aan Arkemheen kon ik deze boerenzwaluwen in actie fotograferen. Hiervoor moest ik veel foto's maken en de voldoening is groot als er een op het juiste moment geschoten, scherpe opname tussen zit.
Ik mei fotografeerde ik ook de vrij zeldzame kleine bonte specht die ik nog niet in een blog liet zien, maar waar ik toch nog eens een blogberichtje aan wil wijden.



                                                                                                 juni

In juni maakte ik op het einde van mijn steenuilenproject nog foto's die ik graag in dit overzicht had willen opnemen, maar je moet een keuze maken en die gaat hier naar deze boomvalk die zojuist een libelle gevangen heeft en die door een kokmeeuw wordt lastiggevallen om deze prooi te pikken.
Het is technisch geen perfecte foto, maar het moment van interactie heeft mij tot deze keuze doen besluiten.



                                                                                                  juli

De zomermaanden zijn op het gebied van vogelfotografie over het algemeen vrij rustig. Het harde licht nodigt vaak ook niet echt uit, maar ik was toch blij verrast met deze poetsende grote zilverreiger, waarbij je kunt zien waarom zijn prachtige sierveren vroeger zo geliefd waren op de hoedjes van sjieke dametjes.



                                                                                               augustus

Ook augustus is zo'n zomermaand met weinig vogelactiviteiten. Daarom deze maand een ijsvogel, een soort die het al enkele jaren door de zachte winters ontzettend goed doet en daardoor ook steeds gemakkelijker te vinden en te fotograferen is.  Ik heb gekozen voor een wat natuurlijke setting en ik vond het bokeh van het spiegelende wateroppervlak wel aardig.



                                                                                           september

September is een maand waarin van alles te doen is op vogelgebied. Maar ik had weinig tijd en ben niet vaak op stap geweest. Toch kon ik dit ijsvogeltje nog meepikken, een redelijk standaard plaatje maar ik vond de korstmossen op de stam en de fijne zachte achtergrond wel een toevoeging aan de compositie.



                                                                                            oktober

In oktober hadden we een weekje vakantie in Groningen. Ik fotografeerde er tal van mooie- en voor mij enkele nieuwe soorten, waaronder een zeearend en sneeuwgorzen. Uit de vele opnames koos ik deze i.v.m. de zachte voor-en achtergrond, ontstaan door het lage standpunt en het grote diafragma.
Van de sessies daar wil ik nog een blogbericht maken met o.a. baardmannetjes en de krombekstrandloper.

      

                                                                                             november

In november kwam mij ter ore dat er in de regio (Brabant) enkele velduilen waren gesignaleerd. Ik ben niet zo'n soortenjager, maar een velduil stond al jaren op mijn wensenlijstje. We (mijn vrouw, die vogels spotten ook prachtig vindt, en ik) zijn er een middag naar toe gegaan en ik kon zowaar opnames van een vliegende velduil maken. Hier was ik dan ook erg content mee. Later ben ik nog eens terug gegaan en heb foto's van dichtbij van deze prachtige uil kunnen maken. Ook hierover in een later blog meer.



                                                                                                 december

Ja, en dan als laatste december, een maand die echt een dilemma was. Was het vorig jaar nog zo dat ik in december nauwelijks een fatsoenlijke foto kon maken, dit jaar was het een succesmaand. Zowel de zeldzame klapekster als de velduil werden uitgebreid op de foto gezet. Omdat ik in november al een velduil heb opgenomen en hier nog een blogbericht aan ga besteden kies ik hier voor de klapekster.
Tijdens deze sessie kon ik overigens ook nog een muisverslindende torenvalk fotograferen, ook hierover later meer.


Slotwoordje: 2015 was voor mij een succesjaar op het gebied van natuurbeleving en fotografie en ik hoop dit in 2016 te continueren. Ik bedank jullie allemaal hartelijk voor de reacties die ik 2015 heb mogen ontvangen.

19 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Een fantastische selectie met foto's waarbij alles klopt. Scherpte, kleur, vlakverdeling, allemaal, maar die slechtvalk en meeuw, wow, dat moet je maar treffen. en ook dat roodborstje zo beeldschoon..een lust voor het oog. Ik wens je weer veel mooie foto-ervaringen toe in 2016.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Bedankt voor je leuke reactie en complimenten. De valk is overigens geen slechtvalk, maar een boomvalk, maar dat doet aan de essentie van je reactie natuurlijk niets af.

      Groetjes,
      Ad

      Verwijderen
  2. Prachtige foto´s van mooie momenten Ad !!

    Groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ad,
    Wees maar blij dat het zoveel moeite gekost heeft om een overzicht te maken. Je had in ieder geval genoeg om uit te kunnen kiezen. Het is een schitterend overzicht geworden, waarbij ik geen voorkeur ga uitspreken. Ik zou dik tevreden zijn als ik dit jaar soortgelijke foto's kan maken.
    Ik wens je voor 2016 alle goeds toe en veel plezier in de natuur en met fotograferen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ad.

    Heerlijk jaaroverzicht om te bekijken....met daarin erg veel interessante en boeiende foto's. Vooral je Grote Zilverreiger foto is prachtig.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ad,
    eine perfekte Auswahl von super tollen Bildern, ich möchte mich nicht entscheiden müssen welche das schönste ist.
    alles Gute für dich und deine Familie in 2016 und weiterhin tolle Motive und Geschichten
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ad, ook voor jou de allerbeste wensen voor 2016 en je foto overzicht van 2015 is prachtig met sommige plekken die mij wel bekend voorkomen. Ik hoop dat 2016 weer een succesvol jaar voor je zal worden. Ik ben alvast zeer benieuwd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ad,

    wat een geweldige mooie afsluiting van een prachtig fotojaar.
    Ik verschiet bij sommige foot's toch wel even van kleur hoor whahahaha..... want jonge jonge... zo mooi en zo helder. Prachtige kleuren en wat een details. Je mag van mij nog heel veel van dit soort momenten tegenkomen Ad want dn kunnen wij ook weer heerlijk genieten.

    Ook voor jou en al je dierbaren een heel mooi en liefdevol 2016. Dat we ook in dit nieuwe jaar weer van veel mooie natuurmomenten mogen en kunnen genieten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad,
    je maakt werkelijk prachtige foto's. Ik vind het extra knap dat je vluchtfoto's dezelfde kwaliteit hebben: haarscherp en prachtig van kleur / licht.
    Voor 2016 wens ik je weer zo'n succesjaar met veel genieten van de natuur en het fotograferen, en verder natuurlijk ook alle goeds.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stuk voor stuk juweeltjes, Ad. Wat is die zilverreiger mooi. Zo heb ik 'm nog nooit gezien. Je 1e foto is beslist een van m'n favorieten. Prachtig met dat ene kleine roodborstje. Je zwaluwen en de fazant vind ik ook erg mooi. Overigens zonder je andere foto's tekort te doen. Ik wens je voor 2016 een geweldig en gezond jaar met veel fotogenieke momenten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, wat een overzicht. Niet alleen prachtige foto's , ook nog een paar soorten die ik graag nog eens mooi op de foto wil zetten: sneeuwgors, velduil, klapekster, wat een mooie foto's heb je van deze soorten kunnen maken. De mooiste momenten zijn de foto's van de zilverreiger en de boerenzwaluwen. Het steenuiltje vind ik ook prachtig, zo mooi in het houten kozijn. De eerste foto is mooi zacht van kleur in de achtergrond waardoor het roodborstje eruit springt, dat zie ik ook bij de fazant. Kortom, een zeer mooie selectie
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig overzicht van het afgelopen jaar, stuk voor stuk beauty's.
    Dat je dit jaar maar weer van die mooie foto's mag maken.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ad,

    Jij hebt ook een jaar achter de rug met een groot aantal mooie ontmoetingen.
    De boomvalk en de klapekster zijn prachtige soorten om zo voor de lens te krijgen. Tsja, de velduil is een beetje teveel uitgemolken door iedere vogelfotograaf, maar zo eentje in vlucht is wel weer erg fraai. De mooiste foto voor mij, is die van de sneeuwgors. Heerlijke vogeltjes zijn dat toch om te fotograferen. Maar hoe mooi ook, ik zou ze zo inruilen voor die boomvalk en klapekster.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, ik dacht dat ik al lang gereageerd had inclusief beste wensen, maar ik zie er niets van terug.
    Dan nog maar een keer, want deze serie is zeer de moeite waard. Je hebt een goed oog voor mooie settings, zoals het roodborstje, het uiltje en de eerste ijsvogel, heel fraaie platen.
    De sneeuwgors is ook een beauty!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ad, een prachtig overzicht van 2015, met heel veel bijzondere opnames. Je begint al meteen prachtig met het roodborstje in de schermbloemen. Wat een mooi beeld is dat. Ook het steenuiltje en de boerenzwaluwen zijn erg fraai. De zilverreiger en de ijsvogel in natuurlijke setting heb je ook heel goed gezien. De klapekster is een waardige afsluiter. En er is nog veel meer moois te zien uit 2015 schrijf je. O, o en dan moet 2016 nog beginnen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Boa tarde, sequência de fotos com qualidade e beleza, captou as mesmas com magia.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ad,
    Schitterende opnames.
    Een mooi overzicht van deze fantastische beelden. Een prima jaar geweest voor je.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit jaarverslag ziet er prima uit, Ad. Vooral de IJsvogeltjes en Velduil springen er uit. Qua sfeer is de Fazant een toppertje..keurig in balans. Zul je altijd zien, dat dit het geval is, bij de meest algemene vogelsoorten.
    Wees gegroet!..F r a n s

    BeantwoordenVerwijderen