Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

maandag 29 april 2013

Blauwborsten

Er zijn de afgelopen tijd al heel wat mooie foto's voorbij gekomen van blauwborsten en ik wil daarbij niet achterblijven. De laatste blogs die ik postte lieten nogal wat verscheidenheid van soorten zien, maar omdat dit zo'n hele mooie, bijzondere soort is wil ik dit blog volledig aan de blauwborst wijden, waarbij ik een overzicht heb opgenomen van de foto's die ik gedurende 3 jaar van deze moerasvogel heb gemaakt. Je hoopt dan natuurlijk dat de kwaliteit steeds toeneemt. Een vrij zittende, zingende vogel is dan natuurlijk al heel mooi, maar het ultieme doel is om een mannetje te fotograferen dat zingend zijn kenmerkende vlucht uitvoert waarbij hij met gespreide staart als een parachuutje uit de lucht komt vallen waarbij de prachtige oranje/zwarte banden zichtbaar worden. Het eerste is dit jaar wel aardig gelukt, maar die landende vliegenier blijft voorlopig nog als doelstelling staan. Och ja, een mens moet iets te wensen houden. Veel kijkplezier.
Hartelijk dank nog voor jullie reacties op mijn vorige blog over "Lauwersmeer en de Wadden"

Met vriendelijke groet,
Ad

                                                                             2010



Een van mijn eerste blauwborsten op een lelijke weipaal, destijds bewerkt waarbij ik de vogel teveel in het midden plaatste en verzuimde het takje rechts weg te halen.


Dezelfde weipaal, waarbij de grassprieten rondom m.i. wel iets toevoegen. Een mooiere houding van de vogel en met warmer licht van de ondergaande zon later op de middag.


In een rommelige omgeving tussen de afgestorven varens waarbij wel mooi de oranje/zwart gebandeerde staart te zien is. Ik ga deze foto nog eens opnieuw bewerken waarbij ik de storende horizontale en verticale stengel weghaal.


Zoals ik hierboven al aangaf zou ik deze foto nog eens opnieuw bewerken waarbij de horizontale en verticale stengel wegvalt. Met name Huub was erg benieuwd, welnu zie hierboven het resultaat, ik vind hem zelf zo in elk geval een stuk beter.


Vrijzittend op een boomtak.


Letterlijk en figuurlijk het hoogste lied zingend tussen de ontluikende boomknoppen.


                                                                                                 2012


Aanvankelijk erg schuw bleef dit exemplaar onder in de vegetatie zitten.


Hier is overigens duidelijk zichtbaar dat we te maken hebben met de witgesterde blauwborst, een ondersoort.


Langzaam legde hij zijn schuwheid wat af en kwam uit het struikgewas omhoog en zette het op een zingen.


Even later zette hij in het topje van de boom een geweldige keel op.


Een ander mannetje heeft postgevat op de met korstmos bedekte takken.


De witgesterde kwam uiteindelijk op enkele meters van me vandaan op een stronk op ooghoogte zitten zingen.


                                                                                                  2013


Wat rommelige achtergrond, maar ik vond ze niet echt storend omdat de takken waar het om gaat goed meedoen in de compositie.


Maar soms ging hij ook even mooi vrij zitten.


Dit jaar lukte het me uiteindelijk om hem vrijzittend op een mooie stronk en met een zachte achtergrond in diverse houdingen te fotograferen.








Tenslotte liet hij mij nog even vol in zijn snavel kijken.
Volgend jaar kom ik weer terug om hem hopelijk als parachutist te fotograferen.

13 opmerkingen:

  1. je geeft wel veel verschillende fases weer en ja die laatste zijn toch wel heel erg super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, Ad, wat een prachtige serie. Vooral het laatste deel van 2013 is erg mooi. Foto 12 met die takjes op de achtergrond, vind ik toch ook heel natuurlijk, hoor. Tja, er moet wat te wensen overblijven, maar ik zou al gelukkig zijn als ik 'm überhaupt kon fotograferen. Ik heb 'm nu eindelijk wel met eigen ogen gezien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Ad,

    Mooie verzameling hoor. Vooral de derde en de laatste foto zijn favoriet bij mij.
    Ik heb ze al verschillende malen als parachutje gezien, maar het valt niet mee om dat echt goed op de foto te krijgen. Succes ermee, ben benieuwd of het jou wel gaat lukken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ad,

    wat een prachtig vogeltje is het ook hé. Ik moet zeggen dat ik best een beetje jaloers ben op deze serie. Zo mooi als je deze hebt neergezet. Het is dan een verzameling van 3 jaar, maar dat doet niets af aan de kwaliteit. ook je begin zoals je uitleg geeft over de vallende vlucht is heel leuk om te lezen. Werkelijk prachtige foto's, schitterende details en fraais standpunten.

    Je weet waar ik vorige week was en zowaar..... ook de blauwborst (wel in de mist en grijzigheid) in het riet kunnen vastleggen en ook nog fluitend. Er zijn alleen maar 2 foto's van overgebleven die het plaatsen waard zijn.

    Met genot heg ik deze van jou bekeken en echt, een compliment is hier dan ook op zijn plek.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lovely, lovely photos of a beautiful little bird Ad. They are only seen here on the east and south coast as a passage bird. I live a long way from the coat so don't expect to ever see one.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ad, na deze serie snap ik dat je nog maar een vliegende blauwborst op zoek bent om het compleet te maken.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ad,
    Je sluit af met de mooiste foto maar ik vind 2012 toch ook wel heel geslaagd. Verder vind ik de opname 2010 met gespreide staart heel mooi en ben benieuwd naar; zoals je aangeeft, nieuwe bewerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige serie Ad, je maakt mij stikjaloers ;-)))
    Pracht foto's van dit hele mooie vogeltje.
    Mijn complimenten.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind de hele serie geweldig, ik wou dat ik zelf ook maar 1 van deze foto's zo had gemaakt, dan was ik al helemaal blij. De laatste serie van 2013 vind ik wel erg mooi, door de grijze omgeving knalt de blauwborst echt eruit, en dan nog zo mooi vrij en zingend.Prachtig moment en super mooi vastgelegd.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great series of this very beautiful bird. I have seen it only twice here and for very short time.
    Congratulation to nice captures !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ad,
    Het is toch al helemaal geweldig dat je die mooie blauwborst ieder jaar voor je lens krijgt, en dan ook nog eens fraaie foto's! Sommige zijn een pietsje rommelig door de omgeving, maar de meeste mogen er echt zijn hoor, ik doe het je niet na, heb hier echt bewondering voor.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. You have many beautiful and amazing shots. This bird has kept you very busy :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello Ad,
    I have been through all your latest photos, they are all amazing.
    Sorry I haven't been following closely blogs, yours included, but I have been quite busy.
    As I said, I am very impressed with your photography, you too have birds I can't see in my area.
    This Blauwborsten is soooo beautiful, so are your buzzard and all the shore birds.
    Congratulations, enjoy your evening!

    BeantwoordenVerwijderen