Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

vrijdag 21 december 2012

Vogels schuw...........hoezo

De grote gele kwikstaart is een vogel die zijn biotoop heeft bij snelstromende rivieren en ondiepe poelen. Ik had hem al diverse malen eerder gefotografeerd en mijn ervaringen waren tot dan toe dat het een vrij schuwe vogel is, die, als je hem wat te dicht nadert, opvliegt en een eind verder weer neerstrijkt om te foerageren aan de waterlijn van een rivier of beekje waar hij insecten en kleine slakjes vangt. Totdat ik op een plek kwam waar zich wel een heel tam exemplaar ophield. Ik merkte al toen ik met de auto kwam aanrijden dat hij bepaald niet schuw was en zelfs een stukje met de auto meevloog. Ik ben gestopt en heb het raampje geopend en nadat hij eerst op de spiegel van de auto ging zitten, kwam hij later op de rand van de autodeur zitten. Toen ik van mijn verbazing bekomen was ben ik heel rustig gaan fotograferen en gaandeweg won ik steeds meer vertrouwen, zodanig dat hij op een gegeven moment zelfs op het stuur en op het dashboard in de auto ging zitten. Ik heb me uren vermaakt met deze prachtige vogel met zijn fel- en vaalgele delen en een combinatie van wit, zwart en rookgrijze tinten. In combinatie met zijn slanke lijf en lange staart werkelijk een subtiele schoonheid. Toen ik weer vertrok is hij ten afscheid nog een stukje met de auto meegevlogen om vervolgens weer naar zijn eigen wereld terug te keren.

Hartelijk dank nog voor jullie leuke reacties en complimenten op mijn Zeelandblog.

Groeten,
Ad


Rustig poserend op de spiegel aan de passagierszijde terwijl ik op nog geen meter afstand foto's maak.




Alsof hij tegen me wil zeggen: wat zit jij daar nou te doen.






Wat zou er in die auto te zien zijn, zal ik toch maar even binnenwippen.


Eerst maar eens even vanaf de deur poolshoogte nemen.


Ben ik dat nou daar in die spiegel.


Wat een rommeltje in die auto.


Toch maar eens even binnenvliegen.


Vanaf het dashboard is het uitzicht naar buiten ook wel aardig. Die vreemde vogel had zijn voorruit wel eens wat beter kunnen poetsen.


Ik durf ook best op de linkerspiegel te gaan zitten, dan zit ik nog geen halve meter van je vandaan.




Tot slot nog een afscheidsfoto voor ik weer vertrek.

20 opmerkingen:

  1. Prachtig Ad, zoiets verwacht je bij de Beekse Bergen van een siraf maar dit is wel heel mooi en geweldig vast gelegd.
    Denk dat je in zijn Territorium bent vandaar zijn nieuwsgierigheid anders weet ik het ook niet maar het is uniek Ad.
    Heb je nog van lens moeten verwisselen of ben je gaan verzitten.
    Schitterend en succes bij het ED !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michel,

      Ik heb niet van lens hoeven verwisselen en ben ook niet gaan verzitten, mijn grote wens is een Nikon 500 mm. f4 prime-lens, maar in dit geval was ik heel blij dat ik nog beschikte over mijn oude vertrouwde Sigma 50-500 mm. Teruggeschroefd tot 50 mm. kon ik deze ggk van heel dichtbij fotograferen. Had er overigens wel spijt van dat ik mijn groothoek niet bij me had. Een giraffe in mijn auto zou overigens wel problematisch zijn.
      Bedankt voor je reactie en compliment.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  2. Dit is nog eens een leuk cadeautje, zo zie je maar dit is vast een vrouwtje die verliefd op je is. Ziet er allemaal prachtig uit.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow dit is gaaf Ad.
    Wat een pracht foto's heb je kunnen maken.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ad,
    Dit is echt wel héél apart hoor! Uniek en je zult het wel nooit vergeten.
    Wat super leuk en knap gefotografeerd (je moet maar net de goeie lens op hebben!)
    Genoten van die schoonheid!
    fijne blog
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. How wonderful, you must have been thrilled!
    I have been trying for quite some time to take pictures of the Motacilla cinerea, but I haven't succeed yet!
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een avontuur in jouw auto. Een aparte ervaring lijkt me dat. Gelukkig kleurde jouw auto goed bij het geel van de kwikstaart.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder is dit zeg! ik heb mijn ogen uitgekeken.
    Wat goed dat jouw lens van zo dichtbij kan scherpstellen, ik heb met mijn telelens bijna twee meter nodig, dus dit was mij niet gelukt.
    Groet en fijn weekend Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Loes, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik mijn stoel in de achterste stand gezet heb en toen nog flink achterover ben gaan hangen om de nodige afstand te krijgen, zeker toen hij aan mijn kant zat. Maar ik ben er de auto niet voor uit geweest.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  8. Dit is wel héél bijzonder, Ad. Bij mij vliegen ze inderdaad ook altijd weg. Wat een fantastische serie heb je gemaakt. Wat een ervaring. Ik heb je serie een paar maal bekeken. Ik kon het maar niet geloven. Wow. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ad,
    Wat een unieke ervaring en wat een geluk dat je op 50 mm kon werken anders had je niets vast kunnen leggen. Nu hoop je hem natuurlijk nog wel een keertje in een meer natuurlijke setting te kunnen fotograferen? Dit vergeet je nooit meer.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gonnie,

      Ik heb hem ook in een natuurlijke setting kunnen fotograferen, niet alleen deze, maar ook eerder al andere exemplaren. Realiseerde me achteraf dat het misschien wel leuk zou zijn geweest om er hier ook enkele bij op te nemen. Zal die nog eens in een toekomstig blog publiceren.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  10. Hoi Ad,

    wat een geweldige serie. Ik had je foto's gisteren al gezien maar wilde ze nog even aan mijn ega ook laten zien. Zo mooi helder en scherp en.... wat uniek zo dichtbij! Ik keek werkelijk mijn ogen uit en ook dat ie gewoon zo mooi bij je bleef. Hier kan ik alleen maar van dromen dus.
    Echt geweldig, complimenten.

    Groetjes, Helma

    En ik wens je een paar hele fijne kerstdagen met al je dierbaren om je heen.
    En voor 2013 alle moois en goeds en dat in het nieuwe jaar moge uitkomen wat jij ervan verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bijzonder verhaal en wat mooi om mee te maken.
    Echt geweldig, een grote gele kwik op bezoek in je auto.
    Ik ken deze vogel van de Waterleidingduinen inderdaad als een schuw beestje dat steeds een stukje door vliegt als je te dichtbij komt. Deze vogel bij jou is duidelijk niet bang en leverde jou deze unieke ervaring op.
    groetjes Ghita
    PS: ik wil je wel eens de weg wijzen naar de vossen in de AWD. Als je eens naar de AWD gaat, laat het me maar weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjonge wat een mooie en bijzondere serie van de Grote Gele Kwikstaart.
    Dit is toch op en top natuurbeleving.
    Compliment dat je dit allemaal zo mooi hebt kunnen vastleggen!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Menuda suerte con la Lavandera Ad,parece un modelo preofesional,un saludo y felices fiestas

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Ad,

    Een bijzonder moment! en mooi vastgelegd.

    groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Ad,

    Haha wat een fantastisch moment en een mazzel dat je dan net een lens op je camera hebt, waarmee je dit kunt fotograferen.
    O ja, de kwik staat er ook nog eens prachtig op.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ad,

    Aangenaam verrast toen wij het ED van zaterdag 5 jan. zaten te lezen en die prachtige foto van een putter zagen staan. Zijn nu op jou blogspot aan het kijken en wat een mooie foto's zien we daar, onze favoriet is de ijsvogel of zoals ze die in Azie noemen de King-fisher
    Prachtig
    Groetjes Peter en Karin van Hout

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Really real, I love that Grey Wagtail, never had one so close, yours is a winner.

    BeantwoordenVerwijderen