Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

zondag 30 december 2012

Leuk succesje

Elk jaar brengt Birdpix, een niet alleen in Nederland  gerespecteerde site op het gebied van vogelfotografie, een boek uit waarin een aantal van de beste in dat jaar aangeboden vogelfoto's worden opgenomen.
In 2012 is besloten om hiervan af te wijken en eenmalig een boek te maken en uit te geven over vogelfotografie, waarin niet alleen talloze tips en trucs worden gegeven over het maken van geslaagde vogelfoto's, maar dat ook gelardeerd is met daarbij passende foto's. Met recht kreeg dit boek dan ook de titel "Praktijkboek vogelfotografie" mee.

Het was dan ook erg leuk toen ik door een van de moderatoren benaderd werd met de mededeling dat een van mijn foto's geselecteerd was voor dit boek en mij vroeg of ik die foto daarvoor beschikbaar wilde stellen. Natuurlijk was ik zeer vereerd dat een van mijn foto's hiervoor was uitverkozen, zeker als die dient ter opluistering van het hoofdstuk "Verantwoord vogels fotograferen".
Ik beschouw het dan ook als een bekroning op mijn werk voor, niet alleen jarenlang fotografisch bezig zijn in de natuur, maar dat ook probeer zo verantwoord mogelijk te doen, zodat er geen of zo weinig mogelijk verstoring van die natuur plaatsvindt.

Hieronder heb ik de foto opgenomen alsmede de kaft van het boek voor zover er bij jullie belangstelling bestaat om het boek aan te schaffen.
Daarnaast heb ik nog enkele andere opnamen uit dezelfde serie opgenomen. Het betreft een paartje staartmezen dat getracht heeft in onze tuin hun jongen groot te brengen. Zover is het helaas niet gekomen, nadat het nest in een taxus voltooid was en de eieren gelegd waren is het door een stel eksters ontdekt en vond ik het lege nestje enkele dagen later ergens in een border achter in de tuin.

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog over de grote gele kwikstaart.
Verder wens ik eenieder een hele fijne jaarwisseling en een gezond 2013 met veel natuurbeleving en fotografisch succes.

Groeten,
Ad


                                      De foto die werd uitverkozen om geplaatst te worden in het Birdpixboek 2012

Omdat voor het boekformaat deze foto een crop is, heb ik voor de volledigheid hieronder ook de originele foto opgenomen, alsmede nog enkele andere foto's uit dezelfde serie.
De foto's zijn allemaal gemaakt vanuit een schuiltentje dat ik al dagen voordat ik de eerste keer ging fotograferen had opgezet om de vogels aan de aanwezigheid hiervan te laten wennen.




                                                                            Omslag van het Birdpixboek 2012

                           

Volop sjouwend met grof nestmateriaal voor de fundering van het nest.




Soms ook even rustend in een nabijstaande Japanse esdoorn.



Daarna wordt het nest bekleedt met mos, je zou zeggen ze zitten dan al erg zacht.....




Maar tenslotte wordt het nest nog afgewerkt met veertjes en korstmossen.


Zo goed als klaar, het eieren leggen en broeden kan beginnen, totdat die vermaledijde eksters kwamen.
Ik was gestopt met fotograferen toen het nest klaar was om de vogels rust te gunnen, maar het heeft helaas niet mogen baten.

15 opmerkingen:

  1. Hallo Ad,

    Geweldig dat je in het boek opgenomen bent!
    Het is een hele mooie serie van een mooie soort.
    En dat in eigen tuin!
    Je woont natuurlijk wat dat betreft op een perfecte locatie.

    groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd, wat is dat een mooie kroon op je werk.
    Het is een super serie om naar te kijken.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, wat prachtig, Ad, en wat een geweldige waardering voor je werk. Je fotoserie is niet alleen mooi, maar ook vertederend. Je hebt de mees prachtig in beeld gebracht. Het lijkt me een geweldig boek. Ik heb al even op de site van Birdpix gekeken en zag dat het 25 euro kost. Is ook niet al te gek. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto die ze uit gekozen hebben voor het boek, gefeliciteerd daar mee.
    Prachtige serie heb je van de staartmees gemaakt, jammer dat het niet tot jonkies is gekomen.
    Het boek lijkt mij prachtig, wie weet koop ik dat nog.
    Fijne jaarwisseling Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd, absoluut een mooie plaat en een mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Ad,

    Ik heb het boek er direct even bij gepakt en ja hoor, hij staat er echt ;-)
    Prachtig boek en ik kan deze uitgave aan iedereen aanraden. Niet alleen voor de prachtige foto's, maar zeker voor de vele tips en trucs die erin staan.

    Je hebt wel een heel mooie serie weten te maken van de staartmees, Ad.
    Tsjonge, wat staan ze er prachtig op.
    Gefeliciteerd met de plaatsing van je foto. Er staan namelijk echt geen koekenbakkers in dat boek. Je mag er met recht zeer trots op zijn.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto en terecht dat ie in het boek staat.

    Heel knap hoe je die snelle staartmees zo mooi erop hebt gekregen.

    Het boek heb ik trouwens vorige week voor mijn verjaardag gekregen en ik had de foto al gezien. Mooi boek, staan toch nuttige tips in, zoals Rene ook al zegt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad,

    wat geweldig zeg!!! Gefeliciteerd :-)
    En ja, laten we eerlijk zijn: Deze foto's zijn toch ook prachtig!
    Terecht dat je in het boek bent opgenomen.

    Tevens een hele gezellige jaarwisseling en alle goeds voor 2012.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ad,
    Dat is inderdaad een leuk succesje.
    En niet alleen de plaatsing van je foto, maar de hele serie is een succces.
    Ik ben gek op die staartmeesjes, ze zijn zó leuk, en als je ze dan in zo'n setting kunt fotograferen, ja dat is echt super!
    Dat boek lijkt mij ook interessant, ik ga meteen even op de site kijken!
    Fijne jaarwisseling en groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastic pictures, really!
    These little tits are not that easy to photograph but to manage these is quite extraordinary!
    Happy new year Ad!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ad,
    Wat een leuke serie. De staartmeesjes zijn van die leuke vogeltjes en ze lijken altijd zo gezellig met dat hoge geluidje en meestal met een groepje bij elkaar. de openingsfoto is natuurlijk een topper, maar numer 6 met het mos vind ik ook super.
    Lijkt me wel een interessant boek.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als ik deze foto's bekijk is het volkomen terecht dat je in het boek bent opgenomen.
    Je ziet een staartmees bijna nooit zo mooi op de foto.
    Ik heb verschillende boeken van birdpix, maar dit heb ik nog niet gezien. Ik ga het zeker aanschaffen.
    Ik wens je alle goeds voor 2013.gr.elly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige serie van deze staart mees !!
    Ik ben nieuw hier maar ik blijf al direct steken bij deze mooie foto's SUPER !
    Groeten, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ad, inderdaad een echte bekroning op je werk. Ondanks dat ik het boek bezit was het me niet opgevallen dat jij er in stond. Ik zal opnieuw het boek eens inzien om het in drukvorm te bekijken. Ook gefeliciteerd met je plaatsing van de putter in het Eindhovens Dagblad, vandaag. Een mooie start van het nieuwe jaar.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen