Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 13 december 2012

Geen velduil, maar toch leuk

Op 16 februari j.l. zijn we, mijn vrouw Will en ik, een dagje naar Koudekerke in Zeeland geweest met de bedoeling om de velduil te fotograferen die zich daar al enige tijd ophield. Het tochtje daar naartoe was op zich al leuk omdat we onderweg in de berm enkele reeën zagen lopen die zich, enige voorzichtigheid in acht nemend, redelijk goed lieten fotograferen en we tijdens een koffiepauze bij de Grevelingen een voor ons land wel heel bijzondere soort konden spotten. Op de plek waar we de velduil hoopten te ontmoeten troffen we een buizerd die zich tot op enige meters afstand liet benaderen en een torenvalkje dat op een straatnaambordje de wacht hield en af en toe even ging wiekelen om een prooi te zoeken. De velduil hebben we daar uiteindelijk niet gevonden, maar enkele weken later heb ik hem op een andere plek in het land alsnog kunnen vastleggen. In een volgend blog wil dan ook wat uilensoorten laten zien.
Hartelijk dank nog voor de leuke reacties die ik op mijn vorige herfstblog van jullie mocht ontvangen.

Groeten,
Ad


Door hem heel rustig met de mobiele schuilhut te benaderen kon ik tot op enkele meters bij hem komen.



Deze zilvermeeuw zat bij de Grevelingendam op wacht in de hoop dat hem wat van onze lunch ten deel zou vallen.



Op de dijk dijk graasde een groepje rotganzen......



Boven het wad vloog een groepje brandganzen......



En in het water zwom niet alleen dit mannetje slobeend........



En dit mannetje middelste zaagbek.......



Maar liep ook deze Chileense flamingo. Toch een bijzondere plek voor zo'n exoot, die zich hier kennelijk goed staande kan houden. Ik had de soort al wel eerder gezien in Zwillbrock, een ven in het oosten van het land bij Groenlo op de Nederlands/Duitse grens, maar wist niet dat ze ook regelmatig het Grevelingenmeer aandoen.





Onderweg kwamen we nog deze reebok en geit tegen, ze lijken zich af te vragen wat die vreemde snuiters daar in die mobiele schuilhut doen.






Torenvalkje tussen het bidden voor een prooi door even uitrustend op dit straatnaambordje.




Bidden voor een muis, ze kunnen de ultra-violette sporen van de warme urine van muizen zien die zich tussen het gras ophouden.


Deze buizerd was met de auto goed te benaderen door steeds, met de lens al uit het raam steeds een klein stukje te naderen.......




Zodanig dichtbij dat ik zelfs een portretje kon maken.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Ad,
    Zeer fraaie opnames!! Gaaf dat je die buizerd zo mooi in beeld hebt gekregen. Helemaal te gek!!
    Maar ook die opnames van dat groepje rotganzen en die verdwaalde flamingo zijn erg mooi. Prima reeks Ad!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie Ad, wat een mazzel de buizerd zo close te kunnen benaderen.
    De flamingo's in Zwillbrock, heb ik ook al eens gefotografeerd, alleen niet zo dichtbij.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ad,
    Wat een vruchtbare foto-ochtend was dat. Je hebt heel wat moois voor je lens gekregen. Prachtig de reebok met het fluwelen gewei.De torenvalk en de buizerd lieten zich wel heel gewillig benaderen. Flamingo's in de vrije natuur in Nederland. Dat lijkt toch onmogelijk? Mooie foto's hoor. Je zult wel dik tevreden zijn geweest ook al had je de velduil niet.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hola Ad,muy buena entrada en todos los sentidos,variedad y gran calidad,que suerte que el ratonero se dejara acercar tanto,un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great encounters and brilliant photos!
    You seem to have many species where you live!
    Congrats especially for the dears and the buzzard!
    Enjoy your WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goede vangst, Ad. Die Flamengo's. Wow! Ik had wel over ze gelezen, maar nog nooit zelf gezien. En dan die Buizerd. Knap, want ik vind ze behoorlijk schuw. Ik heb het ook al eens vanuit de auto geprobeerd. Mooie serie weer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geen velduil, maar wel een schitterende serie, hier zou ik graag mee thuiskomen.
    Geweldig hoe mooi scherp je buizerd en torenvalk hebt gekiekt.
    De flamingo is wel een heel bijzondere vogel om tegen te komen in Zeeland.
    en de middelste zaagbek, leuke waarneming.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie Ad !
    De flamingo is wel heel bijzonder, ik vind ook de foto's van de reeën erg mooi.
    Tot komende donderdag?

    groet,
    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Ja, komende donderdag ben ik aanwezig.
      Tot dan.

      Gr.,
      Ad

      Verwijderen
  9. Hoi Ad,
    Bij zoveel moois vergeet je toch dat je eigenlijk kwam voor de velduil.
    De buizerd staat er prachtig op van zo dichtbij, de torenvalk mag er ook zijn en dan flamengo's, wat ongewoon om die hier te zien.
    De reebok met zijn fluwelen bastgewei is super, en in combinatie met de kleuren van het riet zijn het erg mooie platen geworden.
    Groet en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Zeg en wat een cadeautje om deze Flamingo daar te treffen Proficiat !

    groeten Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ad,

    Wat heb je bijzonder mooie foto's gemaakt, vooral de foto's van de Chileense Flamingo is erg gaaf, maar de rest mag ik ook graag zien!

    Ik ga je meteen volgen!!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ad,

    werkelijk een prachtige serie.
    Ik vond het wel leuk om te lezen, want wij zijn afgelopen dagen
    ook in Zeeland geweest voor de velduil en deze konden we ook niet
    spotten. Wel ook een Buizerd geloof het of niet, maar ook
    de Torenvalk op een verkeersbord en op een plaatsnaambord
    whahahahahaha......

    Werkelijk schitterende foto's Ad. Mooi helder en scherp.
    Super om daar een Flamingo te zien!

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ad,

    Prachtige serie weer!
    Waarschijnlijk nog net iets te vroeg voor de velduilen, al zaten ze vorig jaar al in grote getalen in Zeeland in deze periode. Ach, heb je een mooi excuus om eerdaags nogmaals te gaan.
    Toch een paar hele fraaie momenten. Top oom een flamingo in Nederland te zien en de reebok staat er ook erg mooi op.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen