Door op een foto te klikken krijgt u een vergrote weergave. De foto, vooral de scherpte, is dan echt van veel betere kwaliteit.

Op mijn beelden rust copyright (© advanduren) en ze mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan waarvoor mijn schriftelijke toestemming is verleend.

donderdag 29 november 2012

Herfstvariatie


Alhoewel de herfst al een heel eind gevorderd is en we ons al langzaam opmaken voor de winter, wil ik toch nog wat herfstfoto's laten zien. Nu niet alleen paddenstoelen, maar een afwisseling daarvan met landschappen, bos en zowaar een foto met ook een vogel, toch wel mijn favoriete fotografieonderwerp.
Veel kijkgenot en hartelijk dank voor de leuke reacties die ik op mijn vorige post van de ijsvogel mocht ontvangen. Ik weet overigens niet of de kleuren goed overkomen, ik heb n.l. recent een nieuw beeldscherm aangeschaft en ik ben nog steeds aan het stoeien met de kleurinstellingen. Toch maar eens de aanschaf van een kalibratiespin overwegen.

Groeten,
Ad


Deze mycena heb ik met diverse diafragma's gefotografeerd waarbij ik de scherpte op een ander deel van de paddenstoel heb laten vallen, hier met f11, waardoor de kleurige diafragmaringen in de achtergrond ontstaan.



Honingzwam, herkenbaar aan zijn mooie getekende steel, in tegenstelling tot de sombere honingzwam hieronder die die tekening mist.




Zonsondergang boven de Strabrechtse Heide.





Grote stinkzwam, je hoeft alleen maar je neus achterna te lopen als je eenmaal de kadavergeur geroken hebt.
In mijn paddenstoelengidsen staat de grote stinkzwam beschreven met een zwarte kop zoals hierboven afgebeeld, maar op Wikipedia wordt deze soort duinstinkzwam genoemd, alhoewel ik deze opname niet aan de kust gemaakt heb.



Deze aasvlieg had zijn stekje wel gevonden. Grote stinkzwam met witte kop is in mijn paddenstoelengidsen niet terug te vinden, maar op Wikipedia wel als zodanig benoemd. Of het nou een andere soort is of een ander ontwikkelstadium is me niet duidelijk geworden. Wie het weet mag het zeggen.



De Helenavaart bij Griendtsveen in herfsttooi.


Diezelfde Helenavaart, ik heb een hele tijd moeten wachten totdat de zwaan eindelijk op de goede plek in het beeld zwom.


Voor mij onbekende zwam.


De onvolprezen vliegenzwam.


Ik vond hier een verticale compositie beter dan een landscape met toepassing van een filter op het bladerdek.


De laatste bessen van de Gelderse roos.


Ik vermoed een melkzwam, maar welke soort moet ik schuldig blijven. Deze opname maakte ik met een compact-cameraatje met groothoek van slechts 4,5 mm.



Mycena's op een verrotte boomstam als prima voedingsbodem.



Lichtorgel of zonneharp zoals ik die regelmatig kan zien uit het raam van onze huiskamer, dan besef je dat je een bevoorrecht mens bent.



Gekraagde aardster, met dank aan een collega-fotograaf bij wie ik deze soort in de tuin mocht fotograferen.


Stuivende gekraagde aardster waarbij de sporen vrijkomen, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hierbij wat geholpen heb door er lichte druk op uit te oefenen.



Zonsondergang op de Grotelsche Heide.


Zonsondergang boven de Groote Peel, het lijkt wel een savannelandschap.



Dezelfde mycena als de openingsfoto ter afsluiting, maar dan met andere diafragma's gefotografeerd, de bovenste foto met f11 waarbij de scherpte achter op de hoed ligt en de onderste met f3.5 en waarbij de scherpte voor op de hoed valt. Ik ben er nog niet uit wat ik mooier vind.




16 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Ad, ik vind van de drie foto's van de mycena de laatste het mooist.
    Verder is de honingzwam ook een hele mooie, die heb ik nog niet ontdekt.Ook je andere zijn prachtig om te zien, mooi met de lichtval en de zonsondergangen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Witam.., wszystkie zdjęcia są bdb.., ładnie kadrowane, bdb macro...ale to z dymkiem z purchawki rewelacja!!!,,pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie serie, Ad. Van je laatste 2 foto's vind ik die met diafragma 3.5 het mooiste. De andere oogt rommeliger. Van je hele serie vind ik 13 en 16 erg mooi. Maar eigenlijk is dat een moeilijke keuze, want ook je landschappen vind ik prachtig. Wat je kleurinstelling betreft: op mijn scherm vind ik ze mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijne herfstserie Ad. Mooie landschappen. Van de mycena's heeft de derde mijn voorkeur. De honingzwam is een prachtige zwam. Een prima foto voor fotostacking waarover het gisteravond op de fotoclub ging. Dan was de achtergrond iets rustiger geweest.
    Leuk de ontploffende aardster.
    Fijn weekend, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ad, wat een gevarieerde serie! over elke foto wil ik dan wel iets schrijven, maar dat gaat me toch te uitgebreid worden ;-)
    Allereerst: je kleuren ogen bij mij prima!
    Bij je laatste twee foto's ga ik voor de eerste, vanwege de mooie kleurtjes in de achtergrond, daardoor vind ik hem toch net wat boeiender.
    Over de stinkzwam: Een verse grote stinkzwam heeft een stinkende donkergroene sporenmassa op de kop, die stank trekt de vliegen aan die voor verspreiding van de sporen moeten zorgen. Op je tweede foto hebben de vliegen hun werk gedaan, alle sporen zijn weg.
    De zonsondergangen zijn allemaal erg fraai, en wat heerlijk dat je vanuit je luie stoel die mooie zonnenharpen kunt bewonderen!
    De zwaan in het herfstbos vind ik een moeilijk vanwege de oeverlijn die recht door het midden loopt.
    Ik vraag me af wat voor filter je over de bladeren hebt gelegd, ik vind het effect wat onnatuurlijk.
    De stuivende aardster is top!
    Groeten en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      Bedankt voor je uitleg over de stinkzwam, toch ook de kracht van dit bloggen dat je elkaar wat kunt leren.
      V.w.b. de zwaan heb je helemaal gelijk, die oeverlijn zit absoluut op de verkeerde plek in beeld, anderzijds vond ik de plek waar de zwaan zwemt waarbij de reflectie van de herfstkleur van de boom precies onder hem valt wel mooi.
      Bij de boomkruin heb ik diverse filters over elkaar heen gelegd en heb ik het contrast een heel stuk teruggedraaid waardoor er een beetje een dromerig effect ontstaat, maar ik ben het met je eens het is niet natuurlijk, soms tracht ik een foto met wat experimenteren wat kunstzinniger te maken, maar de beoordeling hiervan blijft natuurlijk heel subjectief.

      Groeten en fijn weekend,
      Ad

      Verwijderen
  6. Nou..... niet om het een of ander Ad,
    maar dit is een serie waar ik echt van smul.
    Heerlijke herfstplaten en wat een veelzijdigheid.
    De paddenstoelen zijn prachtig weergegeven
    en de details mooi helder en scherp. Ook je
    luchten zijn werkelijk fantastisch. Daar droom ik gewoon van.
    Werkelijk een serie om van te genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ad,
    Wat een mooie herfstvaria. De eerste foto van de mycena is meteen al een van mijn favorieten.
    Ik heb zelf laatst ook dit soort foto's geprobeerd te maken (vorige blog) met tegenlicht. Erg leuk om te doen. Verder vind ik de zonneharpen foto heel mooi, de stuivende zwam, en de zonsondergangen zijn ook wonderschoon.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ad,
    Ik kijk m'n ogen uit bij deze prachtige serie foto's. Je hebt de herfst echt op allerlei manieren gefotografeerd.
    Geweldig dat je de bosfoto met zonnestralen vanuit je huis kan nemen. De zonsondergangen zijn super, evenals de paddenstoelen.
    Die paddenstoelen met de compactcamera genomen geven een heel ander effect. Erg mooi.
    Van de onderste twee foto's vind ik de laatste het mooist.
    Alles bij elkaar een geweldige serie.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ad,

    Wat een prachtige gevarieerde serie zeg!
    De stuifende aardster is wel de topper. Niet alleen omdat de actie zo leuk is,
    maar ook omdat de foto gewoon technisch goed is.
    De rest van je serie bevat echt mooie beelden hoor.
    Ik zie dat jij ook moeite hebt (net als ik) om nou een echt aansprekend beeld te maken van paddestoelen.
    Blijft erg lastig en een combinatie van de laatste 2 foto's zou voor mij de ideale plaat zijn.
    De scherpte van de 2de en de mooie achtergrond van de eerste.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Precioso reportaje de las setas y estos paisajes otoñales,enhorabuena Ad,un saludo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. si realmente ,me gustaria realizar alguna pintura con alguna foto. saludos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De lichtcirkels op de achtergrond bij de mycena voegen echt iets toe aan de foto. dat heeft mijn voorkeur boven de laatste foto.

    gr

    jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Magnificent series of photos and I mean it!
    Each one deserves to be commented on!
    Truly well done, congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige blog...
    Je hebt de paddenstoelen prachtig vastgelegd..
    vooral de ene met het compact cameraatje..
    mooi zo dat groothoek effect..
    Maar ook de landschappen met de ondergaande zon..
    lijkt haast van goud maar mijn favoriet is de foto
    van de stuivende aardster...super!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen